Pioneer DDJ-T1

Pioneer LogoWanneer Pioneer nieuwe producten op de markt brengt, dan wordt dat altijd groots aangekondigd. Teaser filmpjes, social media etc.. alles gebruiken ze om de wereld te laten merken dat er weer iets nieuws aan komt. Wanneer de lijst met specificaties bekend is, blijkt vaak dat er weinig vernieuwends tegenover de concurrenten op gebied van functionaliteit aanwezig is. Maar als ze dan wat vernieuwends toevoegen aan hun productlijn, dan doen ze dat wel met apparatuur waarbij gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit voorop staat. De DJM-800 is bijvoorbeeld niet het neusje van de zalm, maar hij zit goed in elkaar en iedereen die het woordje ‘DJ’ kan spellen, weet direct hoe de mixer werkt.

Dan schijnt er nog zoiets te zijn als de ‘Pioneer feeling’. Pioneer heeft met hun DJ-apparatuur niet alleen een standaard weten neer te zetten op gebied van kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid, maar ook op gebied van ‘feeling’ weten ze de mensen in te pakken. Nieuwe mixers en CD-spelers van de concurrenten worden meestal vergeleken met een Pioneer en moeten ook aanvoelen als een Pioneer. Met deze review hoop ik te kunnen achterhalen of Pioneer met een geheel nieuw product in hun assortiment nog steeds kwaliteit kan leveren met een gebruiksvriendelijke interface die net zo aanvoelt als de andere DJ-producten. Om hier een passend antwoord in te vinden heb ik een CDJ-900/2000 en de nieuwe DJM-900 NEXUS naast de DDJ-T1 gehad tijdens het reviewen.

Het meest opvallende aan de hele release periode was dat er niet één maar twee controllers op de markt werden gezet. Naast de DDJ-T1 wordt er ook een DDJ-S1 gereleaset door Pioneer. De laatste is een twee kanaals controller geleverd met Serato ITCH. Pioneer heeft hiermee de twee koplopers uit de DJ-software markt weten te strikken. Een beetje vreemd misschien aangezien je tot nu toe elke ITCH controller ook voor Traktor kunt mappen. Blijkbaar wil Pioneer zowel de ITCH markt als de Traktor markt met een passende controller benaderen. De verdere review betreft alleen de DDJ-T1. De Traktor Pioneer DDJ-T1 Edition software heeft wat beperkingen ten opzichte van de volledige Traktor 2 software. Voor de review het ik de DDJ-T1 met Traktor 2 getest om alle functionaliteit volledig te kunnen testen. Over de beperkingen van de DDJ-T1 Edition later meer.

Algemeen
Voor degene die er al één thuis heeft staan, kan het niet aan de aandacht ontgaan zijn, wat een immens grote bak het eigenlijk is. Het is de grootste DJ MIDI controller op markt tot nu toe. Toch heeft hij een acceptabel gewicht van 5 kilo waarmee hij nog goed draagbaar is. Nadeel is dat je in de DJ-booth ook flink wat ruimte nodig hebt. Nu zal het niet om die enkele centimeters gaan welke hij groter is dan vergelijkbare MIDI controllers, daar is net zo goed geen ruimte voor. Maar wanneer je de controller in de CDJ en DJM lijn van Pioneer wilt houden, dan zul je hem ruim op moeten zetten en dat hebben ze dus ook gedaan. De CD-spelers van Pioneer zijn immers ook flinke bakbeesten.

Eén van de beweegredenen om een DDJ-T1 te kopen, is volgens Pioneer dat hij dezelfde lay-out en gebruikersgemak biedt als hun professionele DJ-apparatuur. Met de CDJ-900/2000 en de DJM-900 ernaast kan ik je meteen melden dat dat ook zeker gelukt is. De controller is, voor zover de functionaliteit van de software het toe laat, ingericht als een echte CDJ. De jogwheels hebben het formaat van de CDJ400 jogwheels, de buttons en draaiknoppen voelen exact hetzelfde als de rest van de Pioneer reeks en ook qua inrichting van basis bediening komt het goed overeen. Iedereen die bekend is met een Pioneer CD-speler of mixer zal zich meteen thuis voelen en direct overweg kunnen met de DDJ-T1.

Er zijn echter een aantal zaken die me opvallen en misschien zelfs tegen vallen.
Wat me opvalt is dat alle buttons en draaiknoppen net een fractie kleiner zijn dan op de CDJ en DJM reeks. Niet meteen onaangenaam, maar ik vraag me wel af waarom? Er is namelijk ruimte genoeg om ze te implementeren. Naast dit minder interessante gegeven is er iets wat me wel tegen valt en ook de vraag ‘waarom’ oproept. Waarom hebben ze namelijk plastic EQ knoppen gebruikt? Als er iets goedkoop en niet prettig aanvoelt, dan zijn het plastic draaiknoppen. Nu probeert Pioneer de feeling van de producten die niet in de top-range van hun assortiment zitten, gelijk te houden. De knoppen die op de DDJ-T1 zitten zijn dan ook gelijk aan die van de DJM-400 en DJM-350. Logisch, aangezien de DDJ-T1 niet ontworpen is in de top-range van Pioneer. Ze draaien verder wel met dezelfde weerstand als op de DJM-900, daar is verder niets op aan te merken. Mocht je je er echt aan storen, dan zijn de draaiknoppen te vervangen voor die van de DJM-900.

Een niet vertrouwd beeld in de gehele setup van de DDJ-T1 is voor de meeste Pioneer gebruikers waarschijnlijk de laptop. Nu werkt de DDJ-T1 plug & play, dus als alle stappen uit de handleiding betreft de installatie van de software netjes zijn uitgevoerd, kunnen de ogen direct weer gericht worden op de controller. Buiten het browsen om heb je voor wat basic mixwerk eigenlijk weinig feedback van de software nodig.

AboutDJ Tweets