Maschine aan S4 koppelen met Windows

Stel hier al je vragen met betrekking tot produceer MIDI controllers. Denk hierbij aan Keyboards, Mixers, Drumpads etc.

Berichtdoor wazdanouw » 05 aug 2011, 03:37

Hallo allemaal,

ik zit al even te spelen met mijn Maschine en de bedoeling was deze te koppelen (syncen) met mijn S4 gezien ik geen audio interface heb.
Dus in ieder geval gewoon het geluid via de geluidskaart van de S4 op mijn monitors laten komen.
Nu zit al een tijdje via de geluidskaart van mijn laptop op pc speakers te spelen maar het word tijd dat het goed aangesloten word.
Maar de vraag is hoe?
Ik heb al een en ander uitgezocht maar ik lees verschillende dingen en snap het niet goed.
Heb het uiteraard al geprobeerd maar dat werkte niet :s Vandaar dat ik al een tijdje via laptop geluidskaart speel, om te voorkomen dat ik alles verpruts en niets meer werkt, gezien mijn handigheid met dat gedoe ;)
In de Traktor Bible staat dat syncen zowiezo beter is met een Mac, het aansluiten overigens ook veel makkelijker maar om nu speciaal hiervoor een Mac te gaan kopen is ook zo wat en om alleen een Audio interface voor dit aan te schaffen lijkt me ook onzinnig want het moet via de S4 ook gewoon prima kunnen.
Tevens word in de Bible alleen gesproken over syncen, en zou de S4 Midi out naar de Maschine Midi in moeten gaan :s Dat snap ik niet want dan gaat het geluid van de S4 naar de Maschine en toch niet van de Maschine naar de S4 (en van daaruit dus naar de monitors). Schijnbaar zal het wel maar het lijkt me zo onlogisch maar ik zal het weer wel verkeerd begrijpen....

dit staat letterlijk in de Bible; (niet echt inhoudelijk uitgelegd vind ik, vd Mac legde ze met plaatjes erbij uit!)
Generally speaking you can sync Maschine and Traktor on the same Windows computer as well. Because on Windows Traktor doesn't provide the virtual MIDI ports, you need
■to either use a DIN 5 cable, connect it to the MIDI OUT port on the S4 and the MIDI IN port on the Maschine controller, and then select the appropriate MIDI ports in Traktor and Maschine respectively

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de Maschine op de S4 met Windows en zonder Audio interface of kan iemand die weet hoe moet het me misschien wat duidelijker uitleggen? (stap voor stap)
Of een link waar het wel goed uitgelegd staat zou ook al fantastisch zijn

p.s toen ik hem kocht moest ik volgens de verkoper 2 midi kabels erbij kopen, 1 Midi in S4 naar out Maschine en 1 voor Midi Out S4 naar In Maschine.... ???? Alvast bedankt voor de moeite !!!!
Een beetje van dit en een beetje van dat, een beetje zus en een beetje zo....
wazdanouw

Re: Maschine aan S4 koppelen met Windows

Berichtdoor davitch » 05 aug 2011, 07:59

audio en midi hebben niks met elkaar te maken ... midi is een controle protocol, daar heb je niet eens een geluidskaart voor nodig.

Wat in de traktor bible staat slaat louter en alleen op de MIDI clock zodat traktor en maschine in sync lopen, zijnde eenzelfde BPM waarde aannemen.

Als je Maschine via de s4 geluidskaart wil laten lopen, dan zal je die moeten selecteren in je maschine properties.
Don't hate the player ... Hate the game.
davitch

Berichtdoor wazdanouw » 05 aug 2011, 13:25

Was het maar zo eenvoudig. Alleen dat in de Maschine instelingen veranderen is niet genoeg.
Ik moet iig via een Midi kabel elkaar verbinden en in de Maschine instellingen iets veranderen en in de S4 instellingen iets veranderen, zodat de S4 het signaal herkent en doorgeeft (blijkbaar moet dat naar kanaalC).
Ik las trouwens in de review van de S4 op deze site een stukje over Maschine koppelen aan S4 op pagina 11.
Dat in de S4 een Audi4Device zit die je ook standalone kunt gebruiken voor bijv. de Maschine.
Ik weet dus alleen niet goed welke instellingen ik waar moet veranderen. Moet iig wel in kanaal C zijn dus.
wazdanouw

Berichtdoor bambamstudio » 05 aug 2011, 14:00

Ik heb hier een tutorial over geschreven, wel vanuit een MAc oogpunt. Maar zie je PM hoe je het onder win7 kunt instellen: http://www.dj2dj.nl/blog/native-instrum ... 4-kontrol/

wazdanouw schreef:Was het maar zo eenvoudig. Alleen dat in de Maschine instelingen veranderen is niet genoeg.
Ik moet iig via een Midi kabel elkaar verbinden en in de Maschine instellingen iets veranderen en in de S4 instellingen iets veranderen, zodat de S4 het signaal herkent en doorgeeft (blijkbaar moet dat naar kanaalC).
Ik las trouwens in de review van de S4 op deze site een stukje over Maschine koppelen aan S4 op pagina 11.
Dat in de S4 een Audi4Device zit die je ook standalone kunt gebruiken voor bijv. de Maschine.
Ik weet dus alleen niet goed welke instellingen ik waar moet veranderen. Moet iig wel in kanaal C zijn dus.

Je hebt geen MIDI kabels nodig!
Never let your wife prevent you from buying gear. A house will not buy a synth, but a synth can buy a house!
bambamstudio

Berichtdoor wazdanouw » 05 aug 2011, 15:13

Hoi , die had ik al gelezen maar op het einde laatste allinea staat het stukje over windows pas;

Hoe het met de audio zit en het kiezen van twee audio interfaces in Windows weet ik niet. Ik weet wel dat Windows XP niet houdt van twee verschillende ASIO drivers in twee verschillende software applicaties. Wellicht is dit met Windows 7 beter, echter dit heb ik niet kunnen testen.

Ik lees overal andere dingen, 1 Midi kabel, 2 Midi kabels en jij zegt GEEN Midi kabels nodig.
Bedoel je dan dat ik een virtuele driver moet downloaden en danwel de LoopBE1 (word vermeld in Traktor Bible). Gezien mijn superieure handigheid met computers lijkt (leek) met een Midi kabel me makkelijker.

Vreemd dat NI het ook gewoon niet duidelijk uitlegt in de manual of een tutorial op youbube ofzo....

Edit;
heb de link gelezen, zoals ik al dacht 2 geluidskaarten gebruiken op de laptop. Maar dat is best verwarrend voor een computerleek als mij. Zou liever met dat kabeltje doen gezien ik er daar nu toch al 2 van heb liggen.
wazdanouw

Berichtdoor wezzelby » 05 aug 2011, 17:17

Vanaf 6:40 Kan je zien hoe je je geluidskaart moet instellen. Hier wordt het met een audio 8 dj gedaan maar het principe is het zelfde voor de S4. En je kan kiezen of je gebruikt midi kabels of je gebruikt interne midi maar dan zul je loopbe1 moeten installeren.
My mom always said : "Keep your HOUSE clean, boy !"
X1 - Xone DB4 - X1 ---> TSP2/Ableton
wezzelby

Berichtdoor wazdanouw » 05 aug 2011, 18:46

_/-_ ff eten en dan meteen uitproberen Thanks man die tutorial had ik niet gevonden :+
wazdanouw

Berichtdoor wezzelby » 05 aug 2011, 19:20

No problemo graag gedaan ;)
wezzelby

Berichtdoor wazdanouw » 05 aug 2011, 23:01

:D gelukt :9
Volgende keer nog even vica verca doen zodat ik samples van de tracks die ik heb kan knippen en remixen :p
wazdanouw

Berichtdoor wezzelby » 05 aug 2011, 23:18

Schitterend! Ben blij in jou plaats :p
wezzelby

Berichtdoor wazdanouw » 05 aug 2011, 23:27

echt een wereld van verschil nu ik het geluid uit mijn monitors hoor!!!!
en natuurlijk lekker alles door elkaar kan "gooien" :p
Mijn dag kan niet meer stuk :9 maak daar maar mijn weekend van trws ;)

Edit hij is al wel vaak bekeken dat filmpje in de 2 weken dat hij erop staat btw !
wazdanouw

Keer terug naar Studio MIDI Controllers