Verschillen 24 bit analoog vs. 16 bit digitaal

Stel hier al je vragen over je geluidskaart / interface.

Re: Verschillen 24 bit analoog vs. 16 bit digitaal

Berichtdoor Rynaldo » 07 jan 2011, 13:32

;) Nee, je hebt het wel goed begrepen. Jawohlol en ik zeggen daarover grotendeels wel dezelfde dingen.

Stelling 1: als je thuis met MP3 materiaal draait etc, dan is 16/44.1 prima; Voor elke AD/DA van zowel 16 of 24 bits en met welke sample rate dan ook is compressed MP3, zelfs in de hoogste kwaliteit, eigen qua audio resolutie gewoon "audio rommel".

Stelling 2: als je bronmateriaal goed is (kwaliteit, mastering originele track goed, analoog, etc) dan levert een 24 bit AD tov een 16 bit AD een aanzienlijk hogere audio resolutie op. Dat komt niet terug in de absolute geluidskwaliteit, maar wel in audio geluids"beleving". Meer getallen om te bewerken en mee te processen en soms hoorbaar in de harmonische dynamiek, vooral de hoge frequenties (en gehoor spiegeling daarvan in de lage frequenties) noise floor etc.

Stelling 3: een 24 bit AD/DA is niet per definitie beter dan een 16 bit versie. AD/DA chips verschillen enorm in kwaliteit van nauwkeurigheid, error processing, soort conversie proces (lineair, non-lineair, logaritmisch, RF), conversie algoritmen etc. Een goede 16 bit AD/DA kan beter klinken dan een slechte 24 bit AD/DA.

In dit soort zaken zitten dus de verschillen qua geluidsbeleving. Jij schroeft toch alles open, dus kijk eens wat voor AD/DA converters er in de DX, de MC en de VCI zitten en zoek op internet eens de type specs op van die converters. Dat zegt al een boel.

Clubs en thuis.... In clubs staat meestal beter materiaal natuurlijk. Of 24 bits ook daar een aanzienlijke beter harmonische dynamiek oplevert is afhankelijk van de audio keten die er in totaal staat. Het is een beetje zoals Jawohlol ook al zegt ergens:

- er kan een prachtige installatie staan, maar een "crappy" DJM800 ertussen en alles is weg;
- top installatie, top Rane mixer, top CD spelers en een DJ met MP3 128 kbs tracks en alles is weg;
- etc etc.
Xone 92/DJM2000, 2xCDJ2000, DJP3000, S4, 2 x X1, APC40, VCM600, 2xVGN-FW41ZJ, Traktor Pro, Ableton Suite 8, M-Audio BX8a/Event Opal - romneyproject.com - soundcloud.com/rynaldo - letsmix.com/rynaldo
Rynaldo

Berichtdoor Gert[n] » 07 jan 2011, 13:36

Wel ja, ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk nog nooit echt een degelijke 24 bits geluidskaart heb vergeleken naast de 16 bits kaart van mijn RDJ...

Heb wel al een keer of twee met de timecode setup van mijn makker gaan draaien (de Audio8 van NI) en heb ook al enkele malen de geluidskaart van men RDJ aan de mixer en versterker installatie van de stamkroeg gehangen. En ik heb ze dus niet naast mekaar gehoord, maar of ik nu kan zeggen dat de RDJ slecht klonk in de kroeg, neen, niet echt... Dat is daar ook geen high end PA installatie natuurlijk en er is ook geen hol volk daar die het ook maar iets interesseert, maar het klonk naar mijn oren diep en vol genoeg.

En ik hoor nu wel het verschil tussen een cassetteband en een cd, of een slechte kwaliteits mp3 of een goeie, als je begrijpt wat ik bedoel... ;)

Dus, als ik me voor thuis een externe kaart aanschaf voor te gebruiken met Traktor Pro, dan schaf ik me de ESI gigaport aan. Die kost een schijn van de Audio8 en kan ook 24 bits aan op drie stereo kanalen als het dan echt moet...

Maar ik kan wel absoluut begrijpen dat er mensen zijn die graag het beste geluid hebben dat je kan verkrijgen. Maar ik denk, en ik leg de nadruk op denk, dat voor wie al eens moet draaien op een boerenkermis, het allemaal niet zo héél veel uitmaakt... ;)
Contour IE -- Reloop RMX40 Blackfire -- Contour CE
Asus K52J
Traktor 2
Gert[n]

Berichtdoor Royce » 07 jan 2011, 15:11

Rynaldo schreef:In dit soort zaken zitten dus de verschillen qua geluidsbeleving. Jij schroeft toch alles open, dus kijk eens wat voor AD/DA converters er in de DX, de MC en de VCI zitten en zoek op internet eens de type specs op van die converters. Dat zegt al een boel.

De VCI-100 is al weer weg.. ook geen tijd gehad om hem open te schroeven, de foto's komen van de importeur.
De MC6000 heb ik gister weer dicht geschroefd, maar ik zou niet eens weten waar ik moet zoeken!

Afbeelding
Denon DN-X1600 I Syrincs M3-220 DT I Dell Studio XPS 13 I Traktor Scratch Pro 2 I Sennheiser HD25-II I 2x Reloop RP-6000 MK6 I Kontrol X1

Die handleiding zit er niet voor niets bij!!
Royce
Moderator

Berichtdoor Rynaldo » 07 jan 2011, 16:43

;) Ik ook niet. Maar logisch denkend en het signaalpad volgend, zit er vlak na de "audio in" een AD en vlak voor de "audio out" een DA.
Xone 92/DJM2000, 2xCDJ2000, DJP3000, S4, 2 x X1, APC40, VCM600, 2xVGN-FW41ZJ, Traktor Pro, Ableton Suite 8, M-Audio BX8a/Event Opal - romneyproject.com - soundcloud.com/rynaldo - letsmix.com/rynaldo
Rynaldo

Berichtdoor Royce » 07 jan 2011, 16:46

Dat is wel heeeel erg logisch ja..!
Ik zal eens kijken of ik nog zin heb om hem weer open te schroeven.. morgen moet hij weer terug!
Denon DN-X1600 I Syrincs M3-220 DT I Dell Studio XPS 13 I Traktor Scratch Pro 2 I Sennheiser HD25-II I 2x Reloop RP-6000 MK6 I Kontrol X1

Die handleiding zit er niet voor niets bij!!
Royce
Moderator

Berichtdoor jawohlol » 07 jan 2011, 21:37

Er wordt altijd snel geroepen dat 16-bit mooi is voor thuis, maar niet voor in de clubs. 24-bits daarintegen wel!
Is dit nu ook onzin?

Ik vind het onzin. iets is niet goed voor thuis of in de club. als je een systeem van redelijke kwaliteit hebt dan is het verschil hoorbaar, punt. Wel heb je iets dat goed is voor ipod, en de bijgeleverde oortjes: 128 kbit mp3tjes. maar om een apple flamewar te voorkomen hou ik het hierbij en ga ik geen technische verhalen ophangen waarom het meer crypod dan ipod is..

En toch blijf ik beweren dat ik wel degelijk verschil hoor tussen 16-bit en 24-bit kaartjes. Wat voor reden kan dit nog meer hebben?

omdat de digitaal-analoog en analoog digitaal conversies zo veeeeel preciezer zijn. En als je het over de DSP hebt, als die 24 bit is kunnen bewerkingen als EQ, volume, en FX veel beter uitgevoerd worden. je weet dat een EQ, ookal staat ie op flat, het geluid verslechtert? volume ook maar je kunt nou eenmaal niet alles op maximum volume afspelen.. wel zijn er overbodige volume schakelingen, kijk maar: ch fader, eq, master gain, speaker/versterker gain.. bij elkaar gaat dat toch een rol spelen.

maar veel 24 bit kaartjes halen niet eens 24 bit resolutie, die halen soms niet meer dan 18 bits resolutie. hetzelfde met 16 bits, veel kaarten halen de 14 bit of 15 bit. vandaar dat het ook belangrijk is om een beetje headroom te hebben.
De 16-bits kaart van de MC6000 klinkt naar mijn mening veel vlakker dan de 24-bits kaart in mijn Xone:DX.

da's heel goed mogelijk :)
wel apart dat denon niet gewoon 24 bit gebruikt omdat het niet zo duur is tegenwoordig.
twitter: http://twitter.com/Aquinoxmusic
soundcloud: http://soundcloud.com/aquinox
Website over muziekproductie, mastering, hard en software: http://www.mastermusicproduction.com
jawohlol

Berichtdoor djmilan » 07 jan 2011, 22:08

Gert[n] schreef:En ik hoor nu wel het verschil tussen een cassetteband en een cd

Hmmm je hebt hele goede tape recorders/spelers (adat is ook casetteband bijvoorbeeld en wordt gebruikt voor studio opnamen ;) en je hebt cd-spelers met hele slechte converters.

[/mierenneukerij]
X1 | Xone:92 | X1 | Traktor Scratch Pro 2 | Boss DD-3 | http://www.compoundmusic.com
djmilan

Berichtdoor jawohlol » 08 jan 2011, 01:32

ADAT is toch digitale opname? Is alsnog wel tape maar wel digitaal AFAIK
Website over muziekproductie, mastering, hard en software: http://www.mastermusicproduction.com
jawohlol

Berichtdoor Gert[n] » 09 jan 2011, 12:07

Akkoord, maar ik had het hier over de simpele BASF cassetteband die ik vroeger in mijn cassettespeler/opnemer propte... Afschuwelijk als je dat vergelijkt met de huidige normen!! :)

En zeker als je dat bandje dan al voor de vijfde of zesde keer had over getaped... ;)
Contour IE -- Reloop RMX40 Blackfire -- Contour CE
Asus K52J
Traktor 2
Gert[n]

Berichtdoor jawohlol » 27 jan 2011, 23:10

ging in op Milan's opmerking maar ja da's inderdaad terror voor je oren dat spul...
Laatst bijgewerkt door Zuur op 28 jan 2011, 01:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quote verwijderd
jawohlol

Berichtdoor Beatjunks_art » 02 mei 2012, 05:43

Ik zie dat er al een tijdje geen aktie geweest is bij dit onderwerp maar omdat ik het interessant vind probeer ik t weer eens aan te wakkeren. Ik beken het hele technische verhaal nog niet te hebben doorgelezen maar zodra ik zelf ook weer helemaal wakker ben ga ik dat zeker doen. Maar nu eerst; ik ben zelf van mening dat de kwaliteit van geluid, zeker in t geval van de kaartjes niet alleen in getallen is uit te drukken. Kwaliteit van overige componenten en de drivers spelen ook mee toch? Elke verbinding kan een verlies op leveren en geluid is een gevoel. Ik wil het even vergelijken met auto's... 2 motoren van dezelfde inhoud en meer gelijke kenmerken op papier kunnen qua vermogen ook vreselijk verschillen.efficientie lijkt me een goeie verzamelnaam. En wat betreft de tracks die er doorgaan.. De kaart geefthet alleen weer, 16 bit in wordt nooit24 uit. Andersom 24bit in wordt wel geplet tot 16 als de kaart niet meer ruimte geeft.
Beatjunks_art

Vorige

Keer terug naar Geluidskaarten (intern/extern)